Bahasa Arab Lebih Islamik

|
Perkenalkan rakan saya Karim dari Parti Y. Beliau membahasakan dirinya "ana", lebih Islamik katanya. Terfikir saya jika orang Parit hendak Islamik seperti Karim. Dialek Parit ini, mana jadi mane, apa jadi ape, siapa, sape. Kalau begitu, ana akan menjadi "ane". Susah nyebotnye yob!

dari status fb aku hari ini.
ramai kawan aku dari parti PAS akan menggunakan istilah Arab walaupun ada istilah Bahasa Melayu. pada mereka lebih Islamik.

Bahasa melayu sedang berkembang. Jika tiada istilah dalam bahasa Melayu, maka istilah dari bahasa asing seperti Arab, India, Belanda, elnglish dan lain-lain.

Kalau sudah ada istilah dalam bahasa Melayu, kita tidak meminjam bahasa asing. Kalau kamu menggunakan bahasa asing, ini bereti kamu ingin-ingin menunjuk nunjuk nunjuk kebolehan kamu. porah bongok

1 comments:

ahazeman said...

Bahasa arab adalah terbitan dari gabungan bahasa melayu dan bahasa semitic hebrew dan bahasa melayu lama melalui perkahwinan Siti Hajar(anak Raja Perahu @ Pharaoh @ Phreah keturunan susur galor dari Peramai Sura Maat Heru (Mata Hari)dan Peramai Suri Hathi hingga kini banyak perkataan melayu telah diserap menjadi bahasa Arab. salah satu yang terkenal adalah Mati (mat) atau mengikut pelat yang pelbagai di Suku2 kaum di Asia Tenggara seperti Matai, Muytui, Mahatai.

Post a Comment