PEMBANGUNAN DI KAMPUNG BARU KUALA LUMPUR

|
Kg Baru yang terletak di Kuala Lumpur mengingatkan kepada Gugusan Manjoi Ipoh, tempat saya membesar. Terletak di tengah pusat bandaraya, berhampiran KLCC. Seperti di Gugusan Manjoi, terdapat banyak restoran/ kedai makan di sini, dan sudah pasti menyebabkan Kg Baru menjadi kotor. Tapi percayalah, banyak kedai makan yang menyajikan juadah istimewa di sini dan sedap-sedap belaka, tetapi mahal!!!

Akibat kepesatan di sekeliling, kerajaan telah lama berhasrat untuk memajukan Kg Baru, mungkin mengubah status tanah kepada "tujuan komersial", saya tidak pasti. Terbaru, Raja Nong Chik telah bertemu dengan penduduk Kg Baru untuk berbincang tentang konsep pembangunan Kg Baru. Satu inisiatif yang bijak.

Yang tidak bijak adalah langkah membuka 40% pemilikan kepada bukan Melayu. Hoi! Mengapa perlu dibuka peluang kepada bukan Melayu. Saya sependapat dengan Dato A. Kadir Jasin (sila buka link ditepi). Jika untuk menarik kembali undi bukan Melayu kepada BN, saya membantah. Kerja menarik undi bukan Melayu terutama Cina kepada BN adalah kerja MCA. Jika UMNO ingin menarik undi Cina dengan melepaskan lagi hak dan kepentingan Melayu, itu adalah tindakan yang silap dan akan menyebabkan orang Melayu lari dari UMNO. Sedarlah bahawa hati orang Melayu bagai dihiris-hiris dengan langkah ini.

Saya mencadangkan:-

Tidak perlu majukan Kg Baru, tukarkan ke kawasan pelancongan kawasan tradisi Melayu.

Majukan Kg Baru:-

  1. Tidak membuka sedikit ruang pun kepada bukan Melayu.
  2. TH, MAIWP atau pemegang saham Melayu yang besar menjadi pemaju dan/ atau pemilik saham.
  3. Status geran kekal untuk Melayu sahaja.

Saya menulis untuk membantah langkah UMNO!

0 comments:

Post a Comment